این کتابخانه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﻞ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻴﻦ ﻛﺎرﺑﺮان و ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، سال 1392 در مساحتی حدود 639 متر مربع در طبقه چهارم این دانشکده شروع به فعالیت نمود. در حال حاضر این دانشکده 320 دانشجوی داروسازی دارد که 290 نفر (اعم از دانشجو، اعضای هیات علمی و کارکنان) در کتابخانه عضو بوده و کتابداران روزانه پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنها هستند. کتابخانه دانشکده داروسازی مجهز به 30 میز مطالعه، 60 صندلی و 25 دستگاه کامپیوتر است و امکان اتصال به شبکه WiFi جهت دسترسی کاربران به شبکه دانشگاه و اینترنت فراهم شده است.کاربران عضو کتابخانه ﻣﻲﺗﻮاﻧند به منابع اطلاعاتی موردنظر خود از نرم افزار کتابخانه ثنا (http://centlib.gums.ac.ir/dl/search) دسترسی پیدا کنند.
بخش های کتابخانه
بخش امانت
از جمله وظایف کتابداران بخش امانت دانشکده عبارتند از
- راهنمایی کلیه کاربران جهت استفاده از منابع کتابخانه
- پاسخگویی به سوالات مرجع مراجعین کتابخانه
- جستجو و بازیابی اطلاعات منابع کتابخانه
- امانت، تمدید و بازگشت منابع
- فایل و چک نمودن کتب موجود در قفسهها و همچنین کتب برگشتی
- نظار ت و کنترل منابع
- نیازسنجی از کاربران کتابخانه
- بررسی و ارزیابی منابع جهت تکمیل و روزآمدسازی مجموعه کتابخانه
- نظارت بر امور سالن مطالعه
- انجام امور مربوط به تسویه حساب و فارغ التحصیلی دانشجویان
- انجام امور مربوط به عضویت
- مشارکت در آموزش مراجعان و مشاوره به آنها
- کمک به مسئول بخش در انجام وجین کتب
کاربران محترم(دانشجویان دانشکده داروسازی علوم پزشکی گیلان، دانشجویان مهمان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اعضاء هیأت علمی (رسمی، پیمانی و قراردادی حق التدریس) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و کارمندان (رسمی- پیمانی) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان) می توانند فرم عضویت در کتابخانه را که در سایت کتابخانه دانشکده قرار دارد دانلود و پر کنند و با در دست داشتن آن، پرداخت مبلغ 20000 ریال بابت حق عضویت، عکس 4*3 و داشتن آدرس پست الکترونیکی فعال به واحد امانت کتابخانه دانشکده داروسازی (مسئول واحد امانت: آقای مصطفی پور) مراجعه کنند.
**شرایط امانت در کتابخانه دانشکده داروسازی
** شرط امانت گرفتن کتاب، داشتن کارت عضویت کتابخانه است.لذا کتابخانه از امانت کتاب به مراجعین غیر عضو معذور خواهد بود** در زمان امانت(10 روز برای دانشجویان و کارکنان، 20 روز
برای هیات علمی) حضور عضو برای امانت و همچنین تمدید کتاب ضروری است.
** در زمان عودت کتاب مراجعه شخص امانت گیرنده الزامی نیست.
**کلیه اعضای هیات علمی(اعم از رسمی و پیمانی) موظف اند قبل از انجام سفرهای طولانی داخلی یا خارج از کشور(همچون استفاده از فرصت مطالعاتی) کلیه کتابهای امانت گرفته شده را به کتابخانه عودت دهند.
**کتابخانه میتواند بنا به ضرورت تعداد کتابها و مدت امانت را کاهش دهد و یا استرداد کتابها را قبل از پایان مدت امانت درخواست نماید
**در صورت امانت بودن کتاب مورد نیاز، متقاضی می تواند کتاب مورد نظر را به صورت الکترونیکی رزرو نماید.
**هر عضو فقط با کارت عضویت خود مجاز به امانت کتاب میباشد.
** امانت کتاب در صورتی امکان پذیر است که کتاب توسط اعضای دیگر کتابخانه رزرو نشده باشد و نیز یک روز به تاریخ بازگشت، امکان تمدید کتاب وجود دارد.
**منابع زیر امانت داده نمی شود:
1- کتب مرجع
2- نشریات ادواری
3- پایان نامه ها
**کتب گمشده و یا خسارت دیده
چنانچه امانت گیرنده کتاب را گم کند یا خسارتی به آن وارد نماید، جبران خسارت وارده بر عهده امانت گیرنده خواهد بود.
بنا به تشخیص رییس کتابخانه، چنانچه کتاب خارج از چاپ بوده و یا به هر دلیلی امکان تهیه اصل کتاب در داخل و خارج از کشور نباشد، تصمیمات نهایی جهت جایگزینی آن به عهده شورای کتابخانه می باشد. همچنین خروج بدون مجوز منابع کتابخانه ممنوع بوده و در صورت رخ دادن، با فرد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.
**تسویه حساب
** کلیه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه موظفند قبل از خاتمه خدمت خود در دانشگاه، کلیه کتب امانتی خود را به کتابخانه مسترد نمایند.
** در هنگام تسویه حساب دایم تحویل سی دی شامل pdf و word پایان نامه برای فارغ التحصیلان به کتابخانه مرکزی الزامی است.
** اعضای محترم قبل از تسویه حساب با مراجعه به پورتال، وضعیت امانت و میزان جریمه دیرکرد احتمالی خود را بررسی کرده و نسبت به تسویه حساب نهایی اقدام کنند.
از جمله وظایف کتابخانه، انتخاب و تهیه منابع است؛ به گونه ای که بتواند برای هر یک از مراجعان به کتابخانه مفید و ارزشمند باشد. اهداف اصلی این بخش، انتخاب منابع به منظور کمک به برنامه درسی دانشجویان و کمک به آموزش و پژوهش در سطحی گسترده و تخصصی است. تهیه تازه های کتابخانه و منابعی که مورد درخواست اساتید و گروههای آموزشی است از دیگر وظایف این بخش می باشد.
منابع کتابخانه
کتاب چاپی فارسی: 4238 نسخه کتاب چاپی فارسی: 929 عنوان
کتاب چاپی لاتین: 610 نسخه کتاب چاپی لاتین: 521 عنوان
کتاب الکترونیکی لاتین: 564 نسخه پایان نامه: 102 عنوان
CDفارسی: 37 حلقه CDانگلیسی: 20 حلقه
نشریات فارسی: 2 عنوان (8 نسخه) نشریات لاتین: 6 عنوان(76 نسخه)
بخش فهرست نویسی
کلیه منابع خریداری شده و اهدایی کتابخانه، در این واحد سازماندهی می شود (ثبت، فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی). به اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻛﻪ ﭘﺲ از سفارش و ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺛﺒﺖ، ﻓﻬﺮﺳﺖﻧﻮﻳﺴﻲ و ردهﺑﻨﺪی ﻣﻨﺎﺑﻊ و ورود اﻃﻼﻋﺎت آﻧﻬﺎ در ﻧﺮم اﻓﺰار ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای ثنا اﻧﺠﺎم می شود. شایان ذکر است ﻫﺪف اﺻﻠﻲ ﻓﻬﺮﺳﺖﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﺮﻗﺮاری ﻧﻈﻤﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ آن ﻫﻢﻛﺘﺎﺑﺪار و ﻫﻢ ﻣﺮاﺟﻌﻪﻛﻨﻨﺪه ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻛﺘﺎب ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺧﻮد را بازیابی کنند. گفتنی است که فهرستنویسی منابع در این بخش بر اساس رده بندی NLM انجام می شود. از آنجائیکه رشته داروسازی دارای حوزه های بین رشته ای است از رده بندی LC نیز برای سازماندهی بعضی از منابع استفاده می شود.
- ثبت منابع اعم از چاپی و الکترونیکی
- فهرستنویسی و رده بندی منابع
- ورود اطلاعات منابع در نرم افزار جامع کتابخانه
- آماده سازی منابع و ارسال به مخزن کتابخانه
- همکاری با سایر بخشهای کتابخانه در مواقع لزوم
بخش نشریات و پایان نامه ها
این بخش وظیفه تهیه، گردآوری و سازماندهی نشریات فارسی و انگلیسی در حوزه داروسازی را بر عهده دارد که اطلاعات کتابشناختی آنها در نرم افزار کتابخانه قابل بازیابی است. اختصاص موضوع به پایان نامه های دانشکده بر اساس سرعنوان های موضوعی Mesh و ورود اطلاعات کتابشناختی آنها در نرم افزار کتابخانه از دیگر فعالیت های این بخش می باشد. کاربران می توانند با جستجو در نرم افزار کتابخانه به چکیده و صفحات ابتدایی پایان نامه ها دسترسی داشته باشند. از دیگر خدمات این بخش:
- ورود اطلاعات پایان نامه های دانشجویان دانشکده داروسازی مقطع دکتری عمومی در نرم افزار کتابخانه؛
- الحاق فایل الکترونیکی پایان نامه ها
- جستجوی پایان نامه و مقاله برای مراجعین
- ورود اطلاعات نشریات فارسی و لاتین
بخش مرجع
منابع این بخش امانت داده نمیشود و منحصراً در کتابخانه مورد مطالعه قرار میگیرند. این بخش بصورت قفسه باز اداره میشود. دانشجویان میتوانند از این منابع تنها کپی، اسکن و عکس بگیرند. در مورد کتابهای مرجع فارسی و عربی "حرف میم " و در مورد کتابهای مرجع انگلیسی "حرف R" در بالای شماره راهنما جهت دسترسی بهتر نشان دهنده کتابهای مرجع است و کاربر برای مطالعه آن باید به سالن مطالعه مراجعه کند.
شرح وظایف بخش مرجع:
1- پیگیری کتابشناسیها و منابع مختلف جهت آگاهی از منابع مرجع منتشره
2- همکاری با بخش مجموعه سازی جهت تهیه و سفارش منابع مرجع
3- پاسخگویی به سوالات مراجعان
4- آموزش مراجعات در استفاده از منابع مرجع
انواع منابع مرجعی که در این بخش موجود میباشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- سرگذشت نامه ها
- واژه نامه ها
- دایره المعارف ها
- فرهنگ های لغات
- اطلس ها
پرسش از کتابدار
کاربران محترم در صورت نیاز به منبع اطلاعاتی خاص یا کتاب الکترونیک می توانند از طریق «از کتابدار بپرس» نیاز اطلاعاتی خود را با کتابدار مطرح کنند. بدین منظور بر منوی «از کتابدار بپرس» کلیک کرده و «درخواست از کتابدار» را بزنید و اطلاعات منبع مورد نظر را وارد نمایید. کتابدار در صورت موجود بودن منبع الکترونیکی، در ظرف 48 ساعت آن را به آدرس الکترونیکی شما ایمیل خواهد کرد و یا در صورت امکان، تامین مدرک انجام خواهد داد. کتابخانه این واحد از طریق «از کتابدار بپرس» منتظر دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما نیز می باشد.
نظرسنجی آنلاین کتابخانه
برای دستیابی به بازخوردهای منطقی کاربران کتابخانه و استفاده از نتایج آنها به منظور بهبود عملکرد کتابخانه، فرم نظرسنجی آنلاین توسطن واحد تهیه و تنظیم شده است. وسعت و سرعت توزیع، دسترسی سریع و آسان به داده ها ازجمله مزایای این نوع از نظرسنجی است.
کافه کتاب
کتابداران کتابخانه دانشکده داروسازی با همکاری اعضای هیات علمی، دانشجویان و کمیته تحقیقات دانشجویی جلساتی به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص مباحث داغ حوزه های پژوهشی داروسازی و همچنین آشنایی با منابع روز در حوزه داروسازی در واحد کتابخانه برگزار می کند. این جلسات به دانشجویان کمک خواهد نمود تا در انجام کارهای تحقیقاتی خصوصا نگارش پایان نامه مفیدتر واقع شوند. جهت اطلاعات بیشتر به خانم قربانی-مسئول کتابخانه دانشکده- مراجعه نمایید.
آموزش(برگزاری کارگاه هاو وبینارهای آموزشی)
کتابداران کتابخانه دانشکده داروسازی به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان، کارشناسان و اعضای هیات علمی دانشکده با پایگاه های اطلاعاتی، روش تحقیق، مقاله نویسی و... کارگاه های آموزشی حضوری و مجازی برگزار می نمایند.
علاقه مندان می توانند جهت شرکت در کارگاه ها، به خانم قربانی-مسئول کتابخانه-مراجعه نمایند. گفتنی است کارگاه های آموزشی که به صورت مجازی برگزار می شود فایل صوت و تصویر آن به شرکت کنندگان ارسال می گردد.
از شرکت کنندگان درخواست می شود جهت بهبود وضعیت کارگاه های آموزشی و همچنن آگاهی با میزان رضایت آنها از کارگاه های برگزاری شده فرم نظرسنجی آنلاین را پر نمایند.
انتشار بروشورها و راهنماهای آموزشی
با توجه به نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کتابداران، این واحد به طور منظم در تلاش است بروشورها و راهنمای اموزشی مورد نیاز آنها را تهیه و تنظیم و از طریق ابزارهای اطلاع رسانی کتابخانه منتشر نماید.
انتشار خبرنامه PharmoMetrics
خبرنامه PharmoMetrics سالی 4 بار به منظور انتشار مطالب و خبرهای علمی روزآمد در حوزه های مرتبط با داروسازی، کتاب سنجی، علم سنجی و وب سنجی توسط واحد کتابخانه منتشر می شود.
ارائه مشاوره اطلاعاتی:
کتابداران کتابخانه دانشکده داروسازی در تلاش اند در انجام طرح های تحقیقاتی دانشجویان، ضمن ارائه راهنماهایی لازم در خصوص نحوه جستجوی اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی و معرفی منابع مرتبط با حوزه کاریشان، در امر مشاوره مثمرثمر واقع شوند.
|